«Κάθε πέρυσι και καλύτερα» για τη χριστουγεννιάτικη αγορά, αφού και φέτος οι Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν πως θα ξοδέψουν λίγοτερα σε σχέση με τα περασμένα Χριστούγεννα. Η μείωση της αγοραστικής δύναμης από τις απανωτές αυξήσεις των φόρων, σε συνδυασμό με την απαισιοδοξία που επικρατεί για την πορεία της οικονομίας το επόμενο διάστημα, οδηγούν τα νοικοκυριά να περιορίσουν και άλλο τις χριστουγεννιάτικες αγορές για δώρα, φαγητά, ταξίδια και διασκέδαση.

Τα πιο επιθυμητά δώρα
Τα παραπάνω ευρήματα έρχονται να εντείνουν τον προβληματισμό στον εμπορικό κόσμο, ο οποίος ύστερα από την κατώτερη των προσδοκιών πορεία των ενδιάμεσων εκπτώσεων ελπίζει σε τόνωση των εσόδων του στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, όπου παραδοσιακά αυξάνεται η ζήτηση. Σε κάθε περίπτωση, τα εμπορικά καταστήματα αλλά και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ετοιμάζονται για νέο γύρο προσφορών και εκπτώσεων, προκειμένου να τονώσουν την ψυχολογία και να πείσουν τους καταναλωτές να ξοδέψουν το κάτι παραπάνω αυτή την περίοδο. Η ψυχολογία εξάλλου αποτελεί ίσως το βασικότερο παράγοντα για την αναθέρμανση της κατανάλωσης, η οποία υποχωρεί σταθερά από την αρχή του έτους. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν πως το δεκάμηνο του 2016 από πλευράς κατανάλωσης ήταν το χειρότερο δεκάμηνο από το ξέσπασμα της κρίσης και δηλώνουν επιφυλακτικοί για την πορεία τους επόμενους μήνες λόγω της υπέρμετρης φορολόγησης που έχει επιβληθεί σε προϊόντα και εισοδήματα.
«Πολυτέλεια» πλέον τα ταξίδια στις γιορτές
Η απαισιοδοξία είναι διάχυτη μεταξύ των Ελλήνων που αγωνιούν για το μέλλον
Παρελθόν αποτελούν πλέον για τους περισσότερους Έλληνες τα ταξίδια σε μαγευτικούς προοορισμούς της Ευρώπης ή της Ελλάδας για τις γιορτές των Χριστουγέννων. Σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte, ένας στους τέσσερις ερωτώμενους δεν σκοπεύει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι φέτος τα Χριστούγεννα, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε την εποχή των «παχιών αγελάδων», όπου αρκετοί επέλεγαν να κάνουν το ρεβεγιόν τους σε κάποια μεγάλη πόλη της Ευρώπης ή σε κάποιο σαλέ στα χιονοδρομικά κέντρα της χώρας. Πέραν της μείωσης των εισοδημάτων, η απαισιοδοξία είναι διάχυτη μεταξύ των Ελλήνων που αγωνιούν για το μέλλον και την πορεία της οικονομίας, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο Ευρωπαίο που συμμετείχε στην έρευνα της Deloitte. Είναι ενδεικτικό πως το 87% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι η οικονομική κατάσταση στη χώρα το 2016 επιδεινώθηκε και το 73% ότι η αρνητική οικονομική πορεία της χώρας θα συνεχιστεί και το 2017.
* Του Γιώργου Μανέττα - imerisia.gr