Οι Πανελλαδικές εξετάσεις τελείωσαν. Ο απόηχός τους όμως είναι ακόμα εδώ. Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και των ονομάτων των φετινών επιτυχόντων έδωσε τέλος στην αγωνία χιλιάδων υποψηφίων για να κατακτήσουν μία θέση στα Ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.
Οι μελλοντικοί φοιτητές έβαλαν πλώρη για ένα καινούριο ξεκίνημα που τους επιφυλάσσει εκπλήξεις και νέες ανακαλύψεις.
     Το «Θ» ήρθε σε επαφή με τους τέσσερις υποψηφίους που αρίστευσαν στην πόλη μας και ήρθαν πρώτοι ο καθένας στο δικό του σχολείο. Εκείνοι μας μίλησαν για την εμπειρία των εξετάσεων, για τις δυσκολίες της χρονιάς που πέρασε, για τις επιδιώξεις και τις προσδοκίες τους για το μέλλον…





Βαλασίδης Γιάννης    (1ο Λύκειο)

valasidisΝομική σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, 19.238 μόρια
     -    Ποια κριτήρια καθορίζουν την επιλογή των σπουδών σου;
                  Οφείλω να ομολογήσω με απόλυτη ειλικρίνεια πως δεν επέλεξα τη Νομική με μοναδικό γνώμονα την επαγγελματική αποκατάσταση ή λόγω του κύρους με το οποίο περιβάλλεται η συγκεκριμένη σχολή. Ασφαλώς το παρόν τμήμα είναι πολυεπίπεδο και διαθέτει ευρύτατο πεδίο επαγγελματικών διεξόδων, ωστόσο δεν είναι αυτή καθεαυτή η Νομική ή οποιαδήποτε άλλη σχολή που καθορίζει την επαγγελματική ανέλιξη και επιτυχία. Διαμορφώνει μεν σε μεγάλο βαθμό τις επιλογές μας, δε συνιστά όμως αυτοσκοπό. Προσωπικά, διάλεξα το συγκεκριμένο επαγγελματικό κλάδο ήδη από την Α’ Γυμνασίου, αγνοώντας τον κορεσμό που πολλοί υποστήριζαν και υποστηρίζουν ότι έχει επέλθει στο επάγγελμα. Δε θέλω σε καμία περίπτωση να εγκλωβιστώ σε στερεότυπα «Γιατρός ή Δικηγόρος». Επιθυμούσα να ασχοληθώ με ένα επάγγελμα το οποίο βρίσκεται σε συνεχή επαφή με την κοινωνία και τα προβλήματά της, διαπερνά ολόκληρο τον ιστό της. Οι χώροι, οι αίθουσες των δικαστηρίων δίνουν καθημερινά αυτή τη δυνατότητα. Δε λέω πως έχουν το μονοπώλιο, αλλά επιδρούν σημαντικά στο κοινωνικό σύνολο. Επιδίωξή μου είναι μέσα από το χώρο της δικαιοσύνης να λειτουργήσω προς όφελος του συνόλου. Κάθε επαγγελματίας έχει τη δυνατότητα μέσα από τη δουλειά του να το πράξει και για εμένα αποτελεί κύριο κριτήριο επιλογής. Είτε από τη σκοπιά του ακαδημαϊκού καθηγητή είτε από αυτή του δικαστικού λειτουργού είτε του απλού δικηγόρου ο στόχος συναρμόζεται με την κοινωνική πρόοδο.
     -  Ήρθες πρώτος σε βαθμολογία στο σχολείο σου. Θεωρούσες αναμενόμενη αυτή την επιτυχία;
                  Πράγματι στο σχολείο που φοιτούσα, στο 1ο Λύκειο Κοζάνης, συγκέντρωσα το μεγαλύτερο Γενικό Βαθμό Πρόσβασης, δηλαδή την υψηλότερη συνολική βαθμολογία. Αναντίρρητα συνιστά σημαντική επιτυχία και είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος γι’ αυτό. Φυσικά είναι αυτονόητο πως σε μία τέτοια δοκιμασία όπως είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις δεν μπορεί να θεωρείται τίποτα ως δεδομένο. Ωστόσο εξ’ αρχής πίστευα ότι μια επιτυχία παρόμοιου μεγέθους ήταν μέσα στις δυνατότητές μου. Όταν κάποιος ξεκαθαρίζει από νωρίς τους στόχους και τις επιλογές του και εργάζεται προσανατολισμένος σε αυτό προσδοκά σαφώς και το αντίστοιχο αποτέλεσμα. Ειλικρινά η φετινή χρονιά, η χρονιά των πανελλαδικών εξετάσεων δε θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί ξεχωριστά από τις υπόλοιπες. Αντιθέτως ήταν το επιστέγασμα μιας μαθητικής πορείας κατά την οποία το συστηματικό και οργανωμένο διάβασμα αποτελούσε αναπόσπαστο τμήμα της. Εξετάζοντας το τελικό αποτέλεσμα υπό αυτό το πρίσμα εκτιμούσα πως θα συγκαταλεγόμουν στους πρώτους επιτυχόντες. Πρώτα απ’ όλα όμως έθετα την εισαγωγή μου στη Νομική. Οι διακρίσεις έπονται.
-          Πόσο σε βοήθησε το δημόσιο σχολείο στην επίτευξη του στόχου σου;

                  Το δημόσιο σχολείο διαδραμάτισε σε όλη τη μαθητική μου πορεία πρωτεύοντα και κυρίαρχο ρόλο. Από όλες τις βαθμίδες στις οποίες φοίτησα απέκτησα σημαντικά γνωστικά εφόδια κι όχι κατ’ αποκλειστικότητα εξειδικευμένες γνώσεις. Μπορώ μάλιστα να σας πω ότι συστηματικά φροντιστήρια ξεκίνησα μόλις στη Β’ Λυκείου, χωρίς ποτέ να αισθανθώ ότι υστερώ στις απαιτήσεις του σχολείου. Το προσωπικό και οργανωμένο διάβασμα, το διάβασμα χωρίς κενά είναι ένα εξαιρετικά σπουδαίο όπλο στα χέρια του κάθε μαθητή. Βέβαια δε σας κρύβω ότι κι εγώ κάποια στιγμή ένιωσα την ανάγκη να παρακολουθήσω εξωσχολικά κάποιο μάθημα, εντούτοις και στο δημόσιο σχολείο υπάρχει αξιόλογο δυναμικό που παρά τις υπαρκτές αδυναμίες και τα οξυμμένα προβλήματα έχει τη διάθεση, τις δυνατότητες να προσφέρει. Μιλώντας πάντα προσωπικά εκτιμώ ότι η υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου συνιστά ένα σοβαρό λάθος με πολυδιάστατες συνέπειες. Απαιτούνται αναμφισβήτητα βαθιές και ριζικές αλλαγές που θα ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες ανάγκες των σύγχρονων μαθητών και θα κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.
   -   Τα ενδιαφέροντά σου είναι…
                  Αγαπώ ιδιαίτερα τον ερασιτεχνικό αθλητισμό και τη μουσική. Συμμετείχα και σε τοπικούς αθλητικούς συλλόγους κολύμβησης και καλαθοσφαίρισης και παρακολουθούσα μαθήματα μουσικής στο δημοτικό ωδείο Κοζάνης, ενασχολήσεις που δυστυχώς αναγκάστηκα να αφήσω στην Γ’ Λυκείου. Ποτέ όμως δεν έπαψα να ασχολούμαι σε προσωπικό επίπεδο. Επιπλέον, δε θα αντικαθιστούσα με τίποτα το διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων γενικού ενδιαφέροντος, τις εξόδους με τις παρέες μου και την κιθάρα μου. Πάντα όμως προσπαθώ να μένω ενημερωμένος και να παρακολουθώ στενά τις πολιτικές εξελίξεις. Είναι αναμφίβολα ένας χώρος που μας αφορά όλους.
Λένε ότι οι νέοι είναι το μέλλον. Νιώθεις ότι είσαι πράγματι κομμάτι του μέλλοντος αυτού του τόπου; Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για σένα;
                  Οι νέοι είναι πραγματικά ο κινητήριος μοχλός ολόκληρης της κοινωνίας. Είναι όπως ακριβώς το θέσατε, το μέλλον. Διακρίνονται εξ ορισμού από αισιοδοξία και ελπίδα για το αύριο. Αναφορικά με ‘μένα – θα σας μιλήσω καθαρά – ασφαλώς και πιστεύω βαθιά πως αποτελώ και ατομικά και συλλογικά «κομμάτι» του μέλλοντος αυτού του τόπου. Δε σας κρύβω πως κι εγώ επιθυμώ να συνεχίσω τις μεταπτυχιακές σπουδές μου στο εξωτερικό, είναι ομολογουμένως ένα αδήριτο κίνητρο, αλλά πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην Ελλάδα. Πρόθεσή μου είναι να επιστρέψω και να αγωνιστώ στη χώρα μου. Ασφαλώς πολλοί συνομήλικοί μου είναι απογοητευμένοι και δικαίως αναζητούν τη διέξοδο σε κάποια χώρα του εξωτερικού. Τους κατανοώ απόλυτα. Από την άλλη όμως πλευρά αν δεν αγωνιστούμε εμείς ως νέοι και οραματιστές για την αλλαγή της κοινωνίας και συνακόλουθα τη βελτίωση της ζωής μας, ποιος μπορεί να το κάνει; Δεν ξέρω αν ακούγομαι υπερβολικά αισιόδοξος ή αιθεροβάμων, αλλά δε θέλω να δώσω την εντύπωση ότι μιλώ εκ του ασφαλούς. Κανείς δε διατείνεται πως δε θα υπάρξουν δυσκολίες και προσκόμματα, αυτά είναι αδύνατο να εξαλειφθούν. Οι νέες γενιές έχουν όχι μόνο το δικαίωμα αλλά και την υποχρέωση να παλέψουν στον τόπο τους για ένα καλύτερο αύριο. Και το λέω αυτό γιατί πιστεύω ακράδαντα πως η ανθρώπινη ύπαρξη καταξιώνεται μόνο μέσα από την πάλη για την αλλαγή της κοινωνίας. Άλλωστε ποια θα ήταν η ομορφιά της χωρίς αυτήν;
      -   Πόσο μεγάλο είναι τελικά το τίμημα της επιτυχίας;
                  Πολλές φορές όταν με ρωτούσαν οι φίλοι μου για ποιο λόγο δεν μπορούσα να βγω έξω, τους απαντούσα πως «όσο υψηλότερος είναι ένας στόχος, τόσο περισσότερες θυσίες απαιτεί». Ευτυχώς ή δυστυχώς αυτό ισχύει στην πλήρη έκφρασή του σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινής ζωής. Θα ήθελα βέβαια να σημειώσω πως ορισμένες καθημερινές χαρές μικρές ή μεγάλες, δεν έχει σημασία, δε θυσιάζονται με τίποτα. Δε θα πω ότι δεν κουράστηκα ή πως δε θυσίασα τον ελεύθερό μου χρόνο για να πετύχω τους στόχους μου. Το έκανα ωστόσο με μέτρο, ως το σημείο που έφταναν οι δυνατότητές μου. Για παράδειγμα, φέτος πέρα από το σταθερό πρόγραμμα των μαθημάτων είχα μία έξοδο την εβδομάδα, επαρκή ελεύθερο χρόνο να ξεκουράζομαι, να βλέπω τηλεόραση, να ενημερώνομαι από το διαδίκτυο, να αποφορτίζομαι. Ποτέ ωστόσο δεν ξεπερνούσα τα όρια εις βάρος των μαθημάτων ή του εαυτού μου αντίστοιχα. Κάθε αγώνας στο δρόμο προς την επιτυχία απαιτεί θυσίες και ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή που σε κάθε τομέα ο πήχης του ανταγωνισμού αυξάνεται. Πάντα όμως είχα δίπλα μου την οικογένειά μου, η οποία με στήριξε σε κάθε απόφαση και κάθε επιλογή μου. Και ο χρόνος που περνούσα με τους γονείς μου και τον αδερφό μου δε θυσιάζεται με τίποτα.
***


Κουσίδης Παναγιώτης (2ο Λύκειο)

kousidisΙατρική Σχολή Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, 19.460 μόρια


- Γιατί επέλεξες να ακολουθήσεις σπουδές ιατρικής;

Η αλήθεια είναι πως αποφάσισα τα τελευταία χρόνια τι ήθελα να ακολουθήσω. Θέλω να βοηθώ τους ανθρώπους. Σαν ιατρός, θα μου δίνεται η δυνατότητα να το κάνω, και μάλιστα με τρόπο άμεσο, καθώς το αντικείμενό μου θα είναι η διατήρηση της υγείας τους.
-  Τελικά, τι είναι αυτό που καθορίζει πιο πολύ την επιτυχία; Η ικανότητα ή η θέληση;
Πιστεύω πως είναι απαραίτητα και τα δύο. Η «ικανότητα», δηλαδή δεξιότητες όπως η σωστή αξιολόγηση των πληροφοριών και η δομημένη σκέψη, είναι πολύ χρήσιμες κατά την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες, για να μπορέσει κάποιος να ανταπεξέλθει. Η θέληση εξασφαλίζει πως δεν πρόκειται, κατά της διάρκεια της χρονιάς, να πάψει ο μαθητής να αγωνίζεται για να πραγματοποιήσει τα όνειρά του. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να είναι κάποιος ικανός αλλά χρειάζεται να έχει και ισχυρή θέληση. Το καθένα έχει το δικό του, ιδιαίτερο ρόλο.
- Νιώθεις ότι η εποχή στην οποία ζούμε «φυλακίζει» τα όνειρά σου;
Πραγματικά, η γενικότερη κατάσταση της οικονομίας και η εικόνα της αγοράς εργασίας αποθαρρύνουν αρκετούς νέους από το να επιλέξουν αυτό που πραγματικά επιθυμούν. Τους δημιουργούνται έτσι ματαιώσεις. Πολλοί νέοι κυρίως πτυχιούχοι αναγκάζονται, μάλιστα, να φύγουν στο εξωτερικό, ενώ θα προτιμούσαν να έμεναν για μετεκπαίδευση ή για να εργαστούν στην Ελλάδα.  Πιστεύω πως ναι, τα όνειρά μας «φυλακίζονται». Η σημερινή κατάσταση δε μας ενθαρρύνει να τα κυνηγήσουμε.
-   Τι αίσθηση σου άφησε η εμπειρία των πανελλαδικών εξετάσεων;
Η τρίτη Λυκείου είναι μια εμπειρία ιδιαίτερη. Μαθαίνεις τον εαυτό σου και τους φίλους σου, γίνεσαι ικανότερος να πετυχαίνεις τους μελλοντικούς στόχους που θα θέτεις γενικότερα. Ανακουφίστηκα όταν πλέον είχαμε τελειώσει. Άλλωστε, ήταν μια πολύ απαιτητική χρονιά. Αισθάνθηκα όμως και αρκετά διαφορετικός.
- Έζησες μία μεγάλη προσωπική επιτυχία. Τι σκέφτεσαι για τα παιδιά που δεν τα κατάφεραν;
Υπάρχουν πολλά έξυπνα παιδιά που δεν πέτυχαν το στόχο τους είτε λόγω κάποιας ατυχίας, είτε λόγω ενός μη ιδιαίτερα αποδοτικού τρόπου διαβάσματος. Πιστεύω πως αν ξαναπροσπαθήσουν και προετοιμαστούν πιο ολοκληρωμένα, είναι σχεδόν απίθανο να μην τα καταφέρουν. Βεβαίως, υπάρχουν και παιδιά ιδιαίτερα, τα οποία μπορούν να βρουν το δρόμο τους ίσως και χωρίς την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι κλίσεις τους μπορούν να τους βοηθήσουν να πετύχουν πολλά.
-  Πόσο σε απασχολεί το θέμα της ανεργίας που πλήττει την συντριπτική πλειοψηφία των νέων σήμερα;
Είναι για μένα ένα σημαντικό πρόβλημα. Επηρεάζει όχι μόνο τους νέους και την ψυχοσύνθεσή τους, αλλά και τη γενικότερη κατάσταση στη χώρα, τις μελλοντικές της προοπτικές. Σχετικά με τις εξετάσεις, είναι ένας βασικός λόγος που οι περισσότεροι τελικά προτιμούν σχολές που θα τους εξασφαλίσουν επαγγελματική αποκατάσταση. Μπορώ να πω πως επηρέασε και τη δική μου επιλογή, σε κάποιο βαθμό.
***
Στέλλα Βόμβα (3ο Λύκειο)
vomvaΤμήμα ηλεκτρολόγων μηχανικών και μηχανικών Η/Υ του Α.Π.Θ., 18.936 μόρια

- Το θέμα της οικονομικής και επαγγελματικής αποκατάστασης πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στην επιλογή των σπουδών που θα ακολουθήσεις;
Η αλήθεια είναι πως εδώ και αρκετά χρόνια ήθελα να φοιτήσω σε κάποια πολυτεχνική σχολή. Ωστόσο δεν ήξερα σε ποια. Μόνο λίγες μέρες πριν να οριστικοποιήσω το μηχανογραφικό μου έλαβα την τελική μου απόφαση. Θεωρώ πως όλα τα σχετικά επαγγέλματα έχουν κορεστεί. Παρ’ όλα αυτά, το θέμα της οικονομικής και επαγγελματικής αποκατάστασης είναι ένα ζήτημα που απασχολεί τους νέους, ειδικά στις μέρες μας, όπου τα ποσοστά ανεργίας ολοένα και ανεβαίνουν.
- Η  άποψή σου για το σύστημα των Πανελλαδικών εξετάσεων στη χώρα μας…
 Το σύστημα των Πανελλαδικών εξετάσεων είναι αρκετά αγχωτικό. Πολλές φορές αυτά που ζητούνται από τους υποψηφίους <<ξεφεύγουν>> από το περιεχόμενο των βιβλίων. Ωστόσο, η διαδικασία διόρθωσης των γραπτών, ειδικά σε μαθήματα όπως η φυσική και τα μαθηματικά, είναι δίκαιη, μιας και όλοι οι μαθητές αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο.
- Πόσο κόστος είχε στην προσωπική σου ζωή η απαιτητική χρονιά που πέρασε;
Θεωρώ πως όλοι, λίγο ή πολύ, οι μαθητές που υποβάλλονται στη διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων αναγκάζονται να παραμερίσουν ορισμένα ενδιαφέροντά τους. Προσωπικά, αρκετές ήταν οι φορές που αρνήθηκα κάποια πρόταση για έξοδο, ενώ είχα σταματήσει τις εξωσχολικές μου δραστηριότητες ήδη από τη Β’ Λυκείου. Εντούτοις, ακόμη και στο διάβασμα δε χρειάζονται υπερβολές. Διαλείμματα ανά τακτά χρονικά διαστήματα απαιτούνται, ώστε να ανακτώνται οι απαιτούμενες δυνάμεις. Πάντως, δε θα πρέπει να ξεχνάμε πως ο μακρύς χειμώνας καταλήγει σε ένα μακρύ καλοκαίρι…
- Θα σκεφτόσουν την πιθανότητα να φύγεις αργότερα στο εξωτερικό, δεδομένης της δύσκολης κατάστασης που επικρατεί στη χώρα μας;
Λαμβάνοντας υπόψη τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, η ιδέα του εξωτερικού φαντάζει ουτοπική. Ταυτόχρονα, γνωρίζοντας πως ο τομέας που σχετίζεται με τις επικείμενες σπουδές μου γνωρίζει άνθιση σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η ιδέα αυτή ενισχύεται ολοένα και περισσότερο. Ωστόσο, κανένας δε γνωρίζει τί πρόκειται να συμβεί τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας, ιδίως όταν εμείς, που τώρα ξεκινάμε, θα έχουμε ολοκληρώσει τις σπουδές μας.
- Η επιτυχία στις πανελλαδικές εξετάσεις συνεπάγεται, κατά τη γνώμη σου, και μία μελλοντική επαγγελματική επιτυχία;
 Το μόνο που εξασφαλίζει η επιτυχία στις Πανελλαδικές εξετάσεις είναι η θέση σε κάποιο Ανώτατο ή Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Η μελλοντική επαγγελματική επιτυχία εξαρτάται από την προσπάθεια και το ζήλο που επιδεικνύει κάθε άνθρωπος στο χώρο του επαγγέλματός του.
- Πόσο σημαντικό ρόλο θεωρείς ότι παίζει η οικογένεια στην επίτευξη των στόχων των παιδιών;
Η οικογένεια είναι αυτή που από τα πρώτα ακόμη χρόνια της ζωής των παιδιών τους εμπνέει τις αρχές και τις αρετές που είναι ανάγκη να διακρίνουν στη συνέχεια ένα νέο άνθρωπο. Είναι αυτή που τους παρέχει όλα τα εφόδια προκειμένου να πετύχουν στη ζωή τους. Οι γονείς συμπαραστέκονται στα παιδιά τους σε κάθε τους προσπάθεια και χωρίς αυτούς οι στόχοι τους είναι σχεδόν αδύνατο να επιτευχθούν. Προσωπικά, η βοήθεια των δικών μου γονέων υπήρξε καταλυτική.
***
Κωστόπουλος Στάθης (4ο Λύκειο)

kostopoulosΙατρική Θεσσαλονίκης, 18.748 μόρια
 
  
- Το θέμα της οικονομικής και επαγγελματικής αποκατάστασης πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στην επιλογή των σπουδών σου;
Ανέκαθεν ήθελα να γίνω ανεξάρτητος και να βγάζω τα δικά μου λεφτά ελαφρύνοντας τους γονείς μου! Αυτός υπήρξε άλλωστε ένας από τους λόγους που επέλεξα την Ιατρική έναντι των τμημάτων του πολυτεχνείου σκεπτόμενος ότι η ιατρική μπορεί να σου δώσει διεξόδους ακόμη και στην Ελλάδα της κρίσης!
- Εσύ, λίγα χρόνια μετά… Πώς ονειρεύεσαι το μέλλον;
Λίγα χρόνια μετά με φαντάζομαι τραυματιολόγο σε ένα μεγάλο νοσοκομείο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης! Θέλω να πιστεύω πως θα μπει φρένο στην αποδόμηση του εθνικού συστήματος υγείας και ότι ως γιατροί θα μπορούμε να παρέχουμε υψηλές υπηρεσίες υγείας!

- Πώς είδες τα φετινά θέματα των Πανελλαδικών εξετάσεων…
Τα θέματα των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων ήταν δυσκολότερα από κάθε άλλη φορά! Πιστεύω πως δεν ήταν άσχημο αυτό αλλά υποερωτήματα τύπου Β3 μαθηματικών κατεύθυνσης τα οποία δεν έλυναν ούτε μαθηματικοί ήταν μεγάλη αστοχία! Φέτος αδικήθηκαν ιδιαίτερα τα παιδιά που επέλεξαν μαθηματικά γενικής παιδείας όπου τέθηκαν τα δυσκολότερα θέματα στην ιστορία των πανελλαδικών έναντι των παιδιών που είχαν επιλέξει βιολογία ως μάθημα γενικής παιδείας!

- Το μεγαλύτερο μειονέκτημα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, κατά τη γνώμη σου.
Δεν γνωρίζω ποιο είναι το μεγαλύτερο μειονέκτημα! Ίσως η υπερβολική ύλη μαθημάτων! Αν είχα τη δυνατότητα να γίνω υπουργός παιδείας θα μείωνα τις διδακτικές ώρες από 7 κάθε μέρα σε 5! Είναι υπερβολικές οι απαιτήσεις του σχολείου! Καταντά αφόρητη η καθημερινότητα του μαθητή ο οποίος ύστερα από την εφτάωρη παραμονή του στο σχολείο καλείται να ανταποκριθεί στα φροντιστήρια! Γι αυτό καταφεύγουμε ως μαθητές στις καταλήψεις και τις κοπάνες!
- Δημόσιο σχολείο και εξωσχολική βοήθεια: Ποιο από τα δύο έπαιξε τον πιο καθοριστικό ρόλο για την επιτυχία σου;
Εξωσχολική βοήθεια λαμβάνω από την πρώτη λυκείου! Κακά τα ψέματα στην τελευταία καθοριστική χρονιά για την εισαγωγή στα ΑΕΙ το σημαντικότερο ρόλο τον έπαιξαν τα φροντιστήρια! Βέβαια οι περισσότεροι καθηγητές του σχολείου προσπαθούσαν να μας βοηθήσουν!  Αστοχία του σχολείου θεωρώ τα μαθήματα γενικής παιδείας στην τρίτη λυκείου όπου ο στόχος είναι οι πανελλαδικές! Προσωπικά δεν παρακολουθούσα αλλά ασχολούμουν με τις ασκήσεις κατεύθυνσης!
- Πώς, πιστεύεις, θα αντιδρούσες αν ερχόσουν αντιμέτωπος με την αποτυχία;
Θεωρώ πως η αποτυχία είναι σχετική ως έννοια! Αν έβγαζα λιγότερα μόρια και δεν πέρναγα στην ιατρική θα επέλεγα κάποια άλλη πιο χαμηλή σε μόρια σχολή και θα το υποστήριζα! Αν δεν περνούσα εδώ σκεφτόμουν να σπουδάσω στη Γερμανία! Γενικά πιστεύω πως πρέπει να είμαστε προσαρμοστικοί!
Πηγή: ΘΑΡΡΟΣ